lördag 24 februari 2018

All The Wrong Moments

Hej och glad lördag på er! Hoppas att ni har fått sova ut ordentligt. Min dag har spenderats i kemins tecken med uppgift efter uppgift antingen prydligt löst i blyerts eller som orsak för ett mindre sammanbrott. På måndag är det kemiprov så morgondagen kommer gissningsvis också spenderas med händerna slitandes i håret, därför föredrar jag att tänka tillbaka i tiden till gårdagens trevligare stunder.

Det ska mycket till om en fredag ska vara misslyckad, och fredagen som gårdagen ju var, var mycket bra. Efter skolan åkte jag och Melina till Domkyrkan, tog en liten promenad, hittade en gränd och smet in där. Om ni frågar någon av alla de människor som gick förbi och rynkade pannan kunde vi lika gärna ha varit ett par up'n'coming influencers som fotade dagens outfits till Instagram, men så var det inte: vi hade fotoläxa, den enda läxan jag med nöje tar mig an och stannar uppe sent för att göra. Uppgiften var att ta fyra bilder med inspiration av fotoserien More Than Violet av den svenska fotografen Julia Peirone. Den stora tanken med hennes bilder tycks ha varit att fota sina modeller i precis "fel" tillfälle, exempelvis precis innan en blinkning eller nysning, då de inte var beredda, så det var det vi försökte göra, på vårt eget sätt. Det var en sann utmaning att faktiskt knäppa osmickrande bilder, det tog emot men det var samtidigt roligt att sitta och efterarbeta de bilder jag annars skulle rensa bort och slänga.


En av de bilder som skulle ligga till inspiration för våra foton, 
från More Than Violet (2012) av Julia Peirone:


"Lovisa"

I vanlig ordning hade vi roligt med fotandet men det var otroligt kylslaget i Göteborg (i vanlig ordning) så vi fick avbryta när fingrarna började bli för stela för att trycka på avtryckaren. Då tog jag mig fort som attan till närmaste Espresso House där det blev Caesarsallad med räkor och den gudomliga drycken Pucko i sällskap av en av mina favoriter: Gustav. På kvällen hängde vi hos honom och när John trillade in såg vi en film: Erazerhead. Man vet att filmen är bra om man inte vet hur man ska må när eftertexterna börjar rulla.








Ni missar väl inte att jag startat en till Instagram-konto som endast är dedikerat till bilder jag tar när jag fotar lite mer seriöst? Kontot heter Natashamlphotography och ni hittar det HÄR!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar