tisdag 13 mars 2018

Kendrick i Globen

Den andra mars hade jag mycket att göra. Jag behövde plugga otroligt mycket och var superstressad, men så kom en skänk från ovan och lät mig släppa allt, inte bara för en dag, utan för en hel helg. Klockan fem i fem på fredag eftermiddag klev jag och Benjamin på ett tåg på centralstationen i Göteborg, och bara några timmar senare yrade vi runt som två förvirrade hönor i Stockholm. Härliga vilsenhet, bara chansen att få bli irriterad över något obetydligt som oförmågan att förstå hur man ska ta sig någonstans med tunnelbanan var fantastiskt. Det var en fri helg, en helg för livet och allt det man egentligen vill göra.

Vi kom fram på fredag kväll vilket innebar att vi inte hann göra så mycket den dagen. Vi nöjde oss med att ta oss till hotellet (Clarion) och äta middag på restaurangen som låg precis bredvid. Jag minns tyvärr inte vad restaurangen hette men det var en mexikansk (-inspirerad) restaurang och bar där vi åt tapas. Efter det hängde vi bara på rummet och år dyr choklad från minibaren, och jordgubbar vi köpt på vägen till hotellet.

Lördagen var resans huvuddag och det var också då vi hann med mest. Vi gick upp ganska tidigt och solade oss i morgonljuset genom hotellets stora fönster medan vi avnjöt en fantastisk hotellfrukost och allt vad det innebär. Det måhända att jag kan ha ätit en hel tallrik med bara bacon.. Efter frukosten utforskade vi närområdet lite i jakt på shopping, och styrde sedan kosan vidare till ett köpcentrum vid Globen, och därefter mot Gamla stan. Det var mysigt att strosa runt där med det var också ohyggligt kallt så vi orkade inte med det alltför länge. När vi åkte “hemåt” igen hade vi ätit fish ´n´ chips, fikat och orienterat oss lite, vilket vi var ganska nöjda med. När vi kom till hotellet tittade vi på Disneys Förtrollad och tog en nap, vi ville inte riskera att inte orka med kvällens main event: Kendrick Lamars konsert till Globen.

Konserten var helt fantastisk, Kendrick bjöd på ett grymt live-framträdande (främst av låtar från sitt senaste album DAMN, men också några gamla godingar) med intressanta inslag både på scen och i rörlig bild. Även för-akten James Blake, var riktigt bra. När allt var slut var både jag och Benjamin supernöjda och begav oss helt upprymda av upplevelsen tillbaka till hotellet med varsin gatukökshamburare i högsta hugg. Nästa morgon blev det tidig uppstigning, frukost och massor av kaffe, innan tåget tog oss hem igen.

Till den som står och väger, och funderar på om det är värt att köpa en Way out West-biljett för att se Kendrick: Bara gör det. Det kommer att vara värt det!