lördag 23 december 2017

Jullista

Det var väldigt längesedan jag gjorde en blogglista. Det känns väldigt 2010, men jag måste erkänna att det ändå är lite roligt. Det känns nästan som när man som barn fick fylla i saker om sig själv i vännernas kompis-böcker. Här kommer en kombination av två jullistor som jag utan skam stal från bloggen Blogglistor

Vilka är de fem första orden du kommer att tänka på när du hör ordet ”jul”?

○ Kalle Anka

○ Julgran

○ Bakning

○ Julklappar

○ Tomte  



Fortsätt meningen ”ingen jul utan…"!

Julskinka! Jag vet att jag kanske borde ha svarat något i stil med "gemenskap" eller "Jesus uppoffringar", men julskinka känns väl ändå ytterst relevant i sammanhanget?

Viktigaste saken på julbordet?

Julskinka, köttbullar och gravad eller rökt lax! Dessutom dricker jag gärna vanlig Coca Cola istället för julmust, för så internationell är jag!

Skulle du kunna tänka dig att fira jul utomlands?

Absolut! Jag har firat jul utomlands en gång tidigare då familjen var i USA. Jag måste erkänna att det kändes märkligt att äta amerikanska blåbärspannkakor med utsikt över stranden på julaftons morgon, men det var en fantastisk resa som jag aldrig kommer glömma.  

Daytona Beach, Florida
På besök hos Gator Boys i Everglades

Vad ger dig mer julstämning: svenska eller amerikanska jullåtar?

Jag har länge varit något av en motståndare till julmusik men på senare år har jag börjat ge hän åt konceptet. Hur märkligt det än må låta är mina favoritjullåtar antagligen de som känns lite mer kyrkliga, exempelvis O Holy Night, Hallelujah och När det lider mot jul. Även om de flesta av favoriterna antagligen skulle falla under paraplyet "amerikanska jullåtar" måste jag svara svenska, för det är de som tar mig tillbaka till låg- och mellanstadiets luciatåg och julavslutningar.

Vilken är den bästa julfilmen?

Polarexpressen. Jag har sett den minst en gång vid jul varje år så länge jag kan minnas. Jag brukar också passa på att ha ett mini-maraton med de första tre Harry Potter-filmerna någon gång i December varje år. 




Föredrar du lussekatter eller pepparkakor?

Det här börjar kännas som Sophie's Choice, men jag måste nog säga lussekatter!

Brukar ni öppna julklappar på morgonen eller kvällen?

På kvällen! På morgonen brukar vi fira min pappa som fyller år och äta en stor julfrukost med köttbulle- och skinkmackor, gröt och dylikt.

Brukar du köpa en julkalender av något slag till dig själv?

Nej, men min mamma brukar göra i ordning en presentkalender till mig varje år, en tradition som följt med sedan barndomen. När jag var liten fick jag ett litet paket varje dag men på senare år har det blivit något lite större varje advent. En mysig tradition jag är mycket tacksam att jag fått uppleva!

När är det okej att börja julpynta tycker du?

Från och med den första december. Själv håller jag inte längre av julpynt då jag upplever att det kan se aningen stökigt ut i mitt annars totalt kala rum, men jag skulle nog uppskatta att tomtar är socialt acceptabelt från och med decembers början till och med nyårsafton.

Julafton 2016

Hiss & Diss med julen

○ Hiss: Det är en god anledning att samla släkt, familj och vänner, som man kanske vanligtvis inte hinner träffa så ofta.

○ Diss: Janssons frestelse. Det finns få saker som fyller mig med sådan besvikelse som när man tar en stor bit gratäng i tron om att det är vanlig potatisgratäng och alldeles försent upptäcker att det är Janssons frestelse.

Hur jag firar Lucia:

Jag brukar alltid titta på luciafirandet på TV och äta frukost framför det med tända ljus tillsammans med mamma. Förr deltog jag alltid i skolans luciatåg men nu faller det tyvärr inte lika naturligt längre. I år var jag tvungen att åka in till skolan för att labba, trots att Lucia inföll på onsdag. Jag bestämde mig därför för att göra det bästa av situationen och arrangerade ett litet luciatåg med brännare som ljus och labbrockar som vita skruder: "Man tager vad man haver", som min mormor skrev när jag visade upp spektaklet på Instagram!





En bild som symboliserar december

Corrynna, 2016

Det finns inget som säger att julen är runt hörnet som när Jafari's hänger upp sina garnerade pepparkakshjärtan!


Är jul en religiös högtid för mig?

Både ja och nej. Själv är jag inte religiös alls, men mina jular har ändå haft flertalet kristna inslag genom åren. Till exempel har samtliga julavslutningar (fram tills de började hållas i en volleybollhall på gymnasiet) hållits i kyrkan, som liten tittade jag på serien Jesus och Josefine i december, och vi brukade läsa Marias lilla åsna vid frukosten. I stort uppskattar jag religion då det kan medföra mycket vackert, och därför finns det delar som påverkan min jul, trots att jag personligen saknar religiös tro.

Det bästa julgodiset

Utan tvekan: Knäck-klubba och ischoklad!

 ♥

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar