lördag 29 oktober 2016

Mitt första högskoleprov

Högskoleprovet. En fantastisk möjlighet att komma in på sin drömskola, eller blott en orsak till timmar av konstant lidande. Idag skrev jag det för första gången. 

Jag gick upp 06.15 och hade då 5 provpass framför mig. Jag hade inte pluggat någonting, utan skrev det i se-hur-det-är-syfte. Det var ingen tvekan om att jag "såg hur det var", det var oklanderligen fruktansvärt. 

På den första delen gick det jättebra, jag fick en bra start på dagen och behövde nästan inte tveka på en enda fråga [på sagt provpass]. Olyckligtvis fick vi i slutet av dagen reda på att just den delen varit årets utprövningsdel, som således föll bort (poängen räknas inte med). Typiskt! De andra delarna gick alla sämre än den första, men i vilka punkter på misslyckande-skalan de hamnade är nog lite olika. 

Tidspressen, var det så ont om tid?
På de verbala (svenska och engelska) passen (vi skrev tre stycken) var tiden mer än tillräcklig. Jag kunde i lugn och ro gå igenom provet och kolla mina svar när jag var klar. Det jag inte kunde eller inte var helt säker på gissade jag på, och det tar ju inte många sekunder! Även om läsförståelse är lätt kan ju flera (eller inga) alternativ vara rimliga etc, så därför blev det några få gissningar.

På de kvantitativa (matte) passen var tiden knapp. De uppgifter som skulle räknas ut "på riktigt" skulle lösas på mindre än en minut [per fråga], så lösningarna blev slarviga eller helt enkelt uteblivna. Jag svarade på alla frågor, men gissade mig igenom majoriteten av dem pga tidsbristen. Det är väldigt synd att det blev så tycker jag, för matten på dessa prov är egentligen ganska lätt. Det är dock inte sådant vi jobbar med i skolan just nu, så jag kanske hade behövt 1 eller 1,5 minut på några av dem egentligen, för att sätta mig in lite mer, samt tänka i mina vanliga mer lugna och metodiska banor. 

Nivån, hur svårt var det egentligen?

Verbal del:
Som sagt gjorde vi 3 delar av denna sort och enligt mig var det första lättast och de andra hade ungefär samma svårighetsgrad. De var också ganska lätta, men vissa frågor var, av olika anledningar, lite svåra att formulera (välja) ett bra svar till.

Överlag skulle jag säga att de verbala delarna var relativt lätta, i synnerhet engelskan som var väldigt lättläst i de flesta fall. Det var något som förvånade mig! - En glad överraskning

Kvantitativ del:
Som sagt var matten egentligen ganska lätt, men tiden var för knapp, så det gick ändå dåligt för mig. Matten som provas på HP är 1C (tror jag) och jag är snart klar med 3C. Jag har därför långt mycket mer kunskap än den som krävs, men det hjälpte mig inte alls. Det som går att nyttja är vana vid just denna typ av uppgifter. 

Jag skulle säga att "räknedelen" och tabell/diagram-delen var svårast eftersom det var för stressigt för mig för att räkna ordentligt och tänka rationellt. Dessutom dyker sällan tabeller och diagram upp i mitt vardagliga matteintag. De andra två delarna på matten var lättare att göra på kort tid eftersom de i stort sett bara handlade om jämförelser. Jag tror att det var de som det gick bäst på för mig på matten idag!

Hur ska man förbereda sig? 
Jag förberedde mig inte alls, utan gick bara dit och skrev för att kolla läget egentligen. Det gick sådär, jag känner mig ganska besviken just nu, men man vet ju aldrig. Nästa gång kommer jag absolut plugga innan, och då förmodligen uteslutande på gamla prov. Det jag hört och anat innan blev nämligen bekräftat idag: det handlar så otroligt mycket om strategi. Det gäller att lära sig hur frågorna är uppbyggda, hur de ser ut ungefär, så att man är redo! Det är mitt bästa tips både till mig själv och andra! 

Vi får se om det blir HP till våren eller om det blir nästa höst, men oavsett är det ett bra tag kvar och jag är väldigt glad att det är över för den här gången! 

Facit kommer på onsdag och resultatet om en månad.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar