söndag 10 januari 2016

USA, Florida (del 2)

Vi hade kul i Orlando

Söndag den 27:e var en bra dag, som spenderades på nöjesparkerna Universal studios och Islands of adventure. På den första parken (Universal) fanns mycket Harry Potter grejer, de hade nyligen byggt upp Diagongränden med alla affärer, Gringots osv, samt ett hörn med lite mörkare inslag. Där var det t.ex kallt, mörkt och fokus på onda trollkarlar, häxor och varelser. När vi var där åkte vi en 3D-bergochdalbana som hette The Escape from Gringots. Den var jättebra med inslag som värme när eld visades, kyla när något dåligt hände och vatten då och då, men tyvärr kändes den väldigt kort för en kötid på 90 minuter i gassande sol och 30 grader. 
På Universal studios var det mest att  gå runt och känna igen sig i de olika avdelningarna och kolla i affärer. Vi åt  supergod mat i Springfield, som bjöd på hamburgare, pizza och mycket mer. För vår del blev det pizza från Luigi's och burgare från Krusty Burger.

På den andra parken, som vi fortsatte till några timmar senare, var det också affärer, men även betydligt fler åkattraktioner och shower. Vi åkte Jurassic Park- riden och någon annan där man blev jätteblöt. I denna park fanns lite olika världar och den var systematiskt indelad efter tema. Där fanns även ett stort fokus på serier och Dr. Seuss-figurer. Kul!! 

Efter heldagen i Orlando var vi HELT SLUT och åkte tillbaka till hotellet, med varsin fralla i handen och ögonen på glänt.

Många affärer fanns i parkerna, men vad bjöd de på? 
Jag köpte/fick: Två nyckelringar, en i form av tidsförflyttaren från Harry Potter och en med Hogwarts och mitt namn på. Efter att vi blivit superblöta i en åkattraktion köpte alla varsin ny T-shirt, så jag tog en med Dr Seuss motiv.

De kommande två dagarna var soliga och varma och spenderades därefter. Vi solade, badade och hände vid poolen. När jag tröttnade läste jag tidningar på rummet och skypade med Benjamin, som jag saknade ordentligt vid det här laget. Vi köpte en body board men mer än så hände inte direkt. 

Den 30:e åt vi lunch på Ihop, vilket är en ägg-restaurang typ. Haha, de hade alltså främst omelett, våfflor, pannkakor och crepes. Jag åt en crepe med äggröra, bacon och skinka i, och ringlad ost ovanpå. (Breakfastcrepes) De andra tog lite roligare alternativ med bär och kräm på! 
Efter maten gick vi till WinnDixie, en mataffär där jag lyckades shoppa loss, haha. Jag köpte alla hjärtans dag kort! De går ju verkligen in för sånt i USA, så de var söta, vilket ledde till att jag köpte typ fem stycken..

På kvällen badade vi, vågorna var jättehöga, det var strömt och väldigt salt vatten. Härligt! Efter badet åkte vi till en väldigt fin och "erkänd" sushibar/restaurang där vi åt svindyr sushi. Det var galna priser, men det var jättegott och kul att testa! Fisken var väldigt fräsch och skivad lite tjockare än hemma, medan riset var lite mer sparsamt fördelat. Atmosfären på stället var god, det kändes fräscht och lyxigt överlag! (Perfekt för sushiälskare som vi) 

Puss! ♥

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar