söndag 24 maj 2015

Torsdag - Fredag (Krakow)

Torsdag 21/5-2015:

Denna morgon började likadant som dagen innan, med samma frukost och samma tider. Innan vi åkte på dagens utflykt lastade vi in alla väskor i bussen, sen åkte vi till Auschwitz (2) Birkenau
Först gick vi upp i ett torn där vi fick en överblick över stället, och sedan var meningen att vi skulle få en guidad tur. Vi blev dock erbjudna att gå runt och bli guidade av Hasse (vår lärare) på svenska istället. Det kändes bättre, (bland annat för att de tidigare guiderna inte pratat så bra engelska, så att man varit tvungen att lyssna väldigt noga hela tiden för att hänga med) så jag och många andra gjorde det. Han hade varit där 13 gånger, så han visste det mesta och var en bra guide! 

Det var en väldigt mäktig upplevelse att gå in i de olika byggnaderna, se ruinerna och tänka på vad som faktiskt hänt där man stod. Besöket på Birkenau var nog det bästa på resan enligt mig. Det var intressant och en stor grej. Det hade nog räckt att bara gå dit egentligen, bland annat för att det kändes mycket verkligare när det inte var en sådan muséekänsla som det var på ställena vi besökt tidigare.
Foton på judar



Hannes inne i ett av husen, där folk sov fem och fem i dessa sängar med tre våningar
Efter lägret åkte vi till samma hotell/restaurang som vi åt middag på dagen innan, och åt mat (som inte var något vidare). Sedan satte vi oss på bussen och började åka hemåt! 

Bussresan hem var inte lika illa som den till Polen. Vi pratade och lyssnade på musik. Visst, det var lite långtråkigt, men inte som det kunde varit! Det regnade på torsdagen, så det var inte alls lika varmt som det varit tidigare i veckan, dessutom Emelie hade "övergivit" mig, så jag hade två säten för mig själv att breda ut mig på!

Klockan 23.00 stannade vi för att äta på vad vi trodde skulle bli McDonalds. Det blev något tyskt gatukök typ... Där kunde de inte engelska, där fanns massa äckliga/otrevliga/närgångna tyska ungdomar och där var den goda maten slut efter ett par beställningar. Vi stressade i oss pommes, som i princip var det enda som fanns, och borstade tänderna fort som fan. Sen skyndade vi oss tillbaka till bussen, där vi somnade. 

Fredag 22/5-2015:

Klockan tre väcktes vi av busschauffören, som tvingade av oss på Tysklandsfärjan. Jag var så trött så jag lade huvudet på ett bord och somnade. När vi fick återvända till bussen igen lyssnade jag lite på musik innan jag lyckligtvis somnade och sov tills det var dags för Danmark-Sverigefärjan. Där gick jag, Hannes, Adam W, Markus och John av, köpte godis och andades, haha. Sedan var vi över svenska gränsen och man kunde börja använda internet igen. 

Vid 10.30 stannade bussen och farmor hämtade och körde hem mig. Jag duschade grundligt och slängde ALLT i tvätten. Jag hämtade Benjamin, som jag sedan hade en asbra kväll med, och det hela slutade med att vi sov i min säng. Jag tror aldrig jag varit så glad över att komma hem.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar