söndag 24 maj 2015

Onsdag (Krakow)

Onsdag 20/5-2015:

På onsdagen kom lärarna och väckte oss vid 06.30, frukosten var 07.00 och bussen rullade 08.00. Vi åkte till saltgruvan där vi fick en guidad visning i grupper om 29. Det var ganska långt att gå i gruvan och allt var inte jätteintressant, men jag tyckte ändå att det var fint. Vissa rum/salar, däribland det sista (som man ej fick fota i om man inte hade tillstånd, så jag sket i det tyvärr) var särskilt vackra. Den sista salen såg ut som något ur en Harry Potter film. Riktigt coolt!
Ellen innan gruvan

I gruvan
Efter gruvan åt vi torr mat på en restaurang där vi fick en otroligt torr efterrätt. Sedan åkte vi till Auschwitz, där vi följde med en guide runt och tittade på museet de byggt upp i de gamla husen där. Vissa grejer var riktigt stora att se: t.ex de montrar som visade hår, proteser, väskor och skor som nazisterna tog från judarna under kriget. Andra saker var inte lika intressanta, och eftersom vi redan hade gått så långt dagen innan, samt i gruvan, hade vi ont i benen/fötterna och var jättetrötta redan när vi kom till lägret. Det var lite mycket för en dag, men vissa saker var som sagt intressanta att se, och vår guide var jättegullig! Under dagen på Auschwitz (1) fick vi se lite av varje, däribland en gaskammare. Tyvärr tog mitt kamerabatteri slut i saltgruvan, men jag fick några mobilbilder på lägret iaf!
|Rum där nazistiska tal visades (utställning)| Bilder på judiska fångar | Rivmärken i gaskammaren|
|Tomma (gas-) burkar| Vägg där judar sköts ihjäl under kriget | Överblick över lägret|

På vägen hem åt vi trerätters på ett hotell. Maten var den bästa vi fått på resan! Vi fick soppa, spaghetti och köttfärssås och äppelpaj. Sedan tog det en timme med buss till hotellet, där vi packade våra väskor, duschade och satt i lobbyn (enda stället med wi-fi) och surfade. Det var väldigt varmt även denna dag, men på lägret regnade det en liten stund, och guiden släppte in så många som möjligt under sitt paraply!