söndag 24 maj 2015

Måndag - Tisdag (Krakow)

Måndag 18/5-2015:

Måndagen började med att farmor körde mig till skolan där alla tio minuter senare började stuva in sitt pick och pack i de två bussarna som stod där. En buss var för klasserna A (vår klass), G och H, och en var för C, D och I. (De klasserna som åkte buss ihop, höll ihop under hela resan och bodde på samma hotell.) Det var väldigt varmt under hela bussresan och det blev snabbt svettigt i vår trånga buss med kass ac. De flesta var ganska positivt inställda till resan, jag försökte ge den en chans men var inte jätteglad över att åka. 
Någon hade med sig Nya testamentet av någon anledning. Ledde till många skratt, haha. 
Viktor

Förutom att det var trångt och varmt på bussen var allting helt okej den första biten. Det fanns musik i högtalare från båda ändarna i bussen (jag satt i mitten) och jag satt bredvid Emelie. När vi kommit på Danmarksbåten mellan Helsingborg och Helsingör gick alla på toa. När jag "gjort mina behov" och skulle spola, började oturen ta form i en disfunktionell toalett. Det gick inte att spola. Jag fick lite lätt panik. Med en toalettborste och intensivt tryckande på spolknappen vann jag över toans våld, nätt och jämt. 

Jag och Adam W på Danmark-/Tysklandfärjan
Hannes, Jacob, Adam 
Efter Danmarksfärjan fortsatte bussresan hela vägen till Krakow (Polen), med paus för Tysklandsfärjan och tandborstning. Det var en sjukt jobbig resa som tog hela 22 timmar. Det var svårt att sova, för det var så obekvämt och ont om plats. Jag tror inte någon sov hela natten. 

Tisdag 19/5-2015:

Klockan 06.30, en dryg halvtimme innan vi var framme, vaknade/väcktes alla. Vi tittade oss omkring och såg massa fula (Ja, fula. Kan räkna alla vackra polacker jag såg på resan på en hand. Eller snarare, två fingrar.), sorgsna människor, damm, massor av grått och brunt, förfallna hus. Allt kändes äckligt och sorgligt. När vi senare faktiskt träffat på polacker märkte vi att många var väldigt otrevliga, så det var tråkigt. Var faktiskt inte alls beredd på det!

Hotellet var fruktansvärt utifrån, riktigt skabbigt, men vi var trötta och längtade ändå efter att slänga in väskorna på rummen och duscha. När vi kom in fick inte vår grupp något rum, så vi fick byta om i ett jättelitet rum med en toalett med spår och hår i och som inte alls var städat, medan de andra fick sina nycklar. Från de andra hörde man om kvalitén på lakanen och rummen i övrigt. Folk hade fått fläckiga lakan, malbitna lakan och till och med lakan med blodfläckar på. I ett rum var duschen helt möglig och när vi tillslut fick vårt rum hade Ellens hotellhandduk något vi hoppas var matfläckar på sig.  
Rummet vi fick tillslut..

Trots att vi precis kommit fram från en 22 timmar lång bussresa, startades dagen igång direkt. Vi fick frukostbufé bestående av korv, två sorters bröd, två sorters pålägg och vatten i princip. (detta bjöd hotellet på alla dagar vi åt där) Efter frukosten åkte vi med buss för att besöka Schindlers fabrik/muséum, titta på de judiska kvarteren och besöka en synagoga. Vi gick runt jättelänge, det var ca 30 grader varmt med gassande sol som brände de flesta i nacken. Alla blev riktigt trötta under dagen och jag undrar hur mycket läsk vi drack. När dagens obligatoriska grejer var klara och vi hade ätit en trerätters middag på en resturang med gula väggar (samma färg som alla väggar i Polen verkade ha), fick vi några timmars fritid. Jag, Emelie, Ellen, Amanda och Olivia gick till ett stort köpcentrum där jag köpte en souvenir till mig och en till Benjamin. (Varsin tröja) Tyvärr var det inte så bra utbud i köpcentret, men det var ändå skönt att få komma in på ett ställe som kändes rent, fräscht och modernt.
Stoltorget

Judisk kyrkogård

Utanför Schindlers fabrik

När vi var klara i stan, mötte vi upp några av de andra tjejerna och gick runt lite. Vi tog även en bild med en "riddare", gav honom lite pengar och tittade på alla hästar med droskor som stod på torget där vi skulle möta resten av klasserna. Det började regna ungefär samtidigt som det var dags att samlas för att promenera tillbaka till bussen, men det var skönt, för det hade varit så otroligt varmt och kvavt hela dagen.
Emelie, Amanda, Ellen, Mr. Knight, Johanna, Victoria, jag

Några av hästarna



När vi kom tillbaka till hotellet fick vi (jag, Ellen, Olivia och Karolina) vårt rum och när vi packat in oss och duschat, gick vi till Tesco (en stormarknad nära hotellet) och köpte välbehövligt vatten till nästa dag!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar